In mijn praktijk spreek ik met Esther, een drukbezette dame die naast haar werk een druk sociaal leven heeft en in co-ouderschap de opvoeding van haar 2 kinderen doet. Zij komt bij mij omdat ze het gevoel heeft dat ze altijd te weinig tijd heeften daardoor raakt ze gestresst. Ze overziet niet meer hoe ze daar verandering in kan aanbrengen, ze piekert veel en slaapt slecht. Ze maakt inmiddels van bijna elke mug een olifant en wil daar heel graag vanaf, zo herkent ze zichzelf helemaal niet. Zaken weer in perspectief zien en meer ontspannen in het leven staan. Dat is haar doel.

Na een aantal sessies gaat het aanzienlijk beter met Esther. Haar leven is niet minder druk, maar ze heeft een aantal nieuwe inzichten die haar helpen bij het organiseren van haar drukke bestaan. Ze slaapt weer beter, piekert minder en is weer zo goed als haar oude zelf.

Wat Esther ontdekt en wat voor ons allemaal geldt

Bij stressmanagement (want dat is waar het hier over gaat), heb je dingen zelf in de hand. Je kunt op een aantal manieren de stress die je voelt verminderen. Hoe? Dat lees je hier aan de hand van 5 tips. In een 1-op-1 traject gaan we aan de slag met wat jij nodig hebt om je persoonlijke doel te bereiken.

Vermijd onnodige stress

Niet alle stress kan worden vermeden en het is niet gezond een situatie die moet worden aangepakt, te vermijden. Maar je kunt echt wel wat doen om een aantal stressoren te vermijden. Bijvoorbeeld door nee te leren zeggen, je grenzen te kennen en je eraan te houden. Of door een to-do-lijst te maken waarbij je je planning, je verantwoordelijkheden en je dagelijkse taken analyseert, waarbij je onderscheid maakt tussen zouden en moeten.

Verander de situatie

Kun je de situatie niet voorkomen? Probeer dan om hem te veranderen. Onderzoek wat je zelf kunt veranderen in de manier waarop je communiceert en functioneert in het dagelijks leven, zodat het probleem zich in de toekomst niet meer voor blijft doen. Wees bijvoorbeeld bereid om compromissen te sluiten. Uit je gevoelens in plaats van ze op te kroppen, beheer je tijd beter of wees assertiever. Allemaal mogelijkheden waarin de situatie verandert.

Pas je aan aan de stressor

Als je de stressor niet kunt veranderen, verander jezelf. Dit doe je door het veranderen van je verwachtingen en houding. Probeer bijvoorbeeld stressvolle situaties vanuit een positief perspectief te bekijken of stel redelijke normen voor jezelf en anderen en leer om ‘goed genoeg’ te zijn. Ook focussen op het positieve helpt je om dingen in een ander perspectief te zien. Als spanning je blokkeert, neem dan een moment om na te denken over dingen die het leven aangenaam maken, inclusief je eigen positieve kwaliteiten.

Accepteer dingen zoals ze zijn

Sommige bronnen van stress zijn onvermijdelijk. In die gevallen is de beste manier om om te gaan met stress, dingen accepteren zoals ze zijn. Acceptatie kan moeilijk zijn, maar op de lange termijn is het makkelijker dan tegen de onveranderbare situatie in te gaan. Deel je gevoelens, leer vergeven en weet: ‘what doesn’t kill you, makes you stronger’. Ook al voelt dat op dit moment niet zo.

Maak tijd voor plezier en ontspanning

En last but zeker not least, maak tijd voor plezier en ontspanning. Dit gaat verder dan een positieve houding of een aanpak. Als je regelmatig tijd voor plezier en ontspanning maakt, sta je veel sterker in het omgaan met stress in je leven. Tijd voor jezelf waarin je doet wat je fijn vindt, is een noodzaak en geen luxe. En ook belangrijk: hou je gevoel voor humor. Lachen helpt je lichaam bij het bestrijden van stress!

Gepubliceerd op: donderdag januari 27, 2022